e-postmarkedsføring, e-commerce kaffe coffee
Digital markedføring

Det du burde vite om e-postmarkedsføring

Visste du at e-postmarkedsføring er 40x mer effektivt enn sosiale medier når det gjelder innhenting av nye kunder?(1) Likevel er det flere bedrifter som bruker mer tid, energi og ikke minst ressurser på sosiale medier som ikke i nærheten har like bra konverteringsrate som e-postmarkedsføring.

Vi hadde nylig besøk av Eivind Bodding og Even Ødegård fra Markedsføringspodden. De holdt et foredrag om e-postmarkedsføring som virkelig endret mitt syn på noe jeg tidligere så på som «søppelpost». Hvis du vil vite mer, skal jeg videre fortelle deg om 6 enkle tips slik at du eller din bedrift kan bli bedre på nettopp dette.

Så hva er fordelene med e-postmarkedsføring, you may ask?

For det første så er det billig og det senker kostnadene på dine konverteringer. For det andre så vil god e-postmarkedsføring bidra til økt salg og trafikk hos din nettside. Tilslutt så er det enkelt å måle og det er enkelt å komme gang.

1.Bygge en e-post liste

Det første man trenger er å bygge en liste over potensielle kunder. Målet med dette er å bygge en lojal kundebase, men dette skjer ikke av seg selv. Vi må gi kunden en grunn til å gi fra seg e-posten. Den enkleste måten å innhente e-poster på, er å gjøre det så tilgjengelig som mulig for kundene. Denne listen kan deretter brukes til å informere om lansering dersom man driver et startup, sende nyhetsbrev for å informere om nye produkter, kampanjer o.l. 

Folk flest melder seg jo ikke på nyhetsbrev uten om å få noe igjen for det. Det er derfor lurt å gi noe tilbake! Det kan være velkomstgoder som rabattkoder som vil bidra til å generere salg, eller kanskje kjøre en konkurranse som samler e-poster.

Her er noen verktøy man kan ta i bruk ved innsamling av e-poster:

2. Velg riktig verktøy

Etter å ha samlet nok e-poster er det på tide å få sendt noen ut. Det er et flertall av verktøy man kan benytte seg av, alt etter hvilke behov man har. Personlig, så bruker jeg Mailchimp ettersom den er enkel, brukervennlig og at den støtter de fleste typer nettsted.

Andre verktøy man kan teste ut:

3.Velg riktig type e-post

Etter å ha etablert en liste, implementert de riktige verktøyene er det viktig å finne ut av hva slags e-post man skal skal sende til kundene sine. Her er det viktig å sende riktig type mail, til rett tidspunkt, til riktig person, hvis ikke kan det fort oppfattes som «spam»/»søppelpost». 

  • Nyhetsbrev – Når nye produkter lanseres
  • Tilbudsmail – Når man vil vise til nye kampanjer
  • Kunngjøring – For å informere om endringer
  • Invitasjon til arrangement 
  • Transaksjonsmeldinger – Ordrebekreftelse.
  • Remarketing – Dersom kunden din har forlatt handlekurven sin uten å fullføre kjøptet, kan man følge det opp med remarketing.

4. Skrive e-poster som faktisk blir lest

  1. Ha et godt emnefelt. Hvis emnefeltet ikke fanger interesse hos mottakeren, vil man heller ikke lese eller åpne mailen. Bruk god til og å prøve deg frem. Emnefeltetet er e-postens førsteintrykk.
  2. Vær klar og tydelig i språket! Det enkleste er ofte det beste. Dette vil bidra til å få målgruppen til å forstå budskapet ditt.
  3. Gjør det lett å klikke seg videre. Hvis det er komplisert for kunden å finne frem til produktet/tjenesten, er det en stor sannsynlighet for at de gir opp. Da mister man et potensielt salg. Derfor vil en «call to action-knapp» være super-praktisk… Få det gjort!

5. Ha gode landingssider

En landingsside er den er første siden kunden blir ført til etter å ha trykket på en lenke. Det er derfor avgjørende at lenken fører kunden til en ønsket handling. Dersom du har lenket til et spesifikt produkt, men lenken fører kunden til forsiden kan det føre til forvirring. Landingssiden burde derfor være laget for kampanjen din, ha et mål og et budskap og tilfredstille kundens behov.

6. Mål resultatene dine

Det er viktig å kontinuerlig måle resultatene og effekten av det man sender. Det burde man gjøre slik at man kan lære av sine feil, og finne ut av hva som funker og ikke funker for akkurat din side! Her er noen faktorer man burde følge med på:

  •  Emnefelt – Hvor mange er det som har åpnet e-posten din? Dersom det er få som har åpnet den, kan dette skyldes et dårlig emnefelt. Det er derfor lurt å prøve seg frem med forskjellige for å se hva som funker best. Et genialt triks som ikke krever mye å bruke en double open! Dersom du opplever at det er få som har åpnet e-posten din, så er det bare å sende AKKURAT den samme e-post, med et nytt emnefelt til de resterende som ikke åpnet den. De vil ikke merke at de har fått den samme 2 ganger, og det vil potensielt øke ditt salg ytterligere.
  • Avmeldinger: hvor mange som har meldt seg av listen din? Dersom det er et flertall som dabber av kan dette skyldes dårlig innhold, eller alt for hyppige nyhetsbrev. Det er likevel smartere å sende en for mye enn en for lite hvis det passer seg. Det er bare et fåtall som faktisk melder seg av.
  • Click-through Rate: Hvor mange er det som klikker videre på en link i e-posten din? Dette er lurt å følge med på for å få en oversikt over hvor godt budskapet når igjennom til mottakeren. Dersom CTR’en er lav, når ikke budskapet godt nok og det kan være lurt å implementere en «call-to-action-knapp».
  • Salg – Hvor mange salg som har kommet fra e-posten? Dersom e-posten ikke generer like mye salg kan det være at landingssiden ikke er god nok. Fix it!
  • Benytt deg av automatiserte frekvenser! Når det først er implementert, slipper du å lage en ny om igjen og om igjen. Verktøyet du har valgt gjør det for deg. Et eksempel på dette kan være å sende en påminnelse om at salget snart er over, eller minne kunden på de fantastiske produktene de la igjen i handlekurven sin. Hvis vi følger 3 mails-regelen fra tidligere, kan man for eksempel: sende en e-post 30 minutter etter at kunde har forlatt siden. Dersom den ikke når frem kan man sende en til etter 24 timer. Hvis e-post nr 2 ikke hjalp, kan man sende en til etter en uke og legge til en rabattkode. Smart ikke sant?

Hvis du vil vite mer kan du også lese:

 (1) https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/why-marketers-should-keep-sending-you-emails

Andre gode blogger som skriver om det samme:

https://www.valdetajakupi.no/hjem/digital-markedsforing/e-post-markedsforing/

3 kommentarer

  • Sandra

    Fint og oversiktlig innlegg! Det er lett å lese med mellomoverskrifter, illustrasjon og god struktur. Fint å se at du har en kildeliste på bunn av innlegget også 😀 Hadde vært spennende å lese mer om dine egne meninger! Har du noe erfaring med e-post markedsføring du kunne delt? Dette er kanskje noe du kan ta med deg videre til andre temaer du skal skrive om senere… Gleder meg til å lese flere innlegg! 😀

    • Sarah Kazma

      Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding Sandra, det settes stor pris på! 😀 Skal definitivt ta det med videre til fremtidige innlegg 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *